Mobil Oyunlarda Olmazsa Olmaz Özellikler – Yeni Kullanıcı Kazanımı

Bir önceki yazımda mobil oyunlarda MVP’nin (Minimum Viable Product) nasıl belirleneceğini örneklerle anlatmaya çalışmıştım. Özetle MVP’nin oyun türü, hedef kitle gibi kriterler doğrultusunda oyundan oyuna farklılık gösterebileceğini belirtmiştim.

MVP’nin bu kadar değişkenlik gösterdiği bu durumda akıllara şöyle bir soru gelebilir;

Bütün mobil oyunlarda olmazsa olmaz ortak özellikler neler ? Bu özellikleri görebileceğimiz bir liste yok mu ?

EA ve Zynga gibi büyük oyun şirketlerinde çalışan ürün yöneticileri sürekli olarak pazardaki diğer rakip oyunları takip eder. Bu oyunlarda ortak olan özellikleri not alır ve şirket içerisinde diğer ürün yöneticileri ile paylaşır. Bu bilgi birikimi ‘best practices’ adı altında ortak bir alanda tutulur ve ürün yöneticilerinin yeni çıkacak oyunları için hızlı bir şekilde ‘feature roadmap’ hazırlamasına yardımcı olur. Başka bir ifadeyle ürün yöneticileri her oyun için ‘feature roadmap’ hazırlamaya sıfırdan başlamazlar, diğer oyunlarda olan best practice’lerin üzerlerine bir şey koymaya zaman ayırırlar. Bu durum gerçekten de ürün yöneticilerinin zamanlarını daha inovatif, fark yaratmaya yönelik işler için kullanmasına yardımcı olur.

Ürün yöneticileri olmazsa olmaz diye anılan özellikleri 3 ana kategori altında toplarlar;

  1. Yeni Kullanıcı Kazanımı (User Acquisition)
  2. Bağlılık (Retention)
  3. Gelir Yaratma (Monetization)

Mobil Oyun Yeni Kullanıcı

Bu yazımda sadece ‘yeni kullanıcı kazanımı‘ ile ilgili olmazsa olmaz özelliklere yer vereceğim. Bir sonraki yazımda önce ‘retention’ bazlı özelliklere daha sonra da ‘monetization’ bazlı özelliklere yer vereceğim.

Yeni Kullanıcı Kazanımı (User Acquisition)

Günümüzde mobil ortamda yeni kullanıcı kazanmak hem çok zor hem de çok maliyetli. Bu sebeple oyununuzun yeni kullanıcı kazanamıyla ilgili temel özelliklere sahip olması maliyetlerinizi düşürmenizde ciddi bir önem taşır. Peki nedir bu özellikler ?

100 MB Limiti : Apple, uygulama boyutu 100 MB’nin üzerinde olan uygulamaların 3G/4G vb. mobil şebekeler üzerinden indirilmesine izin vermez. Bu sebeple oyununuzun boyutunu olabildiğince 100 MB’nin altında tutmalısınız.

  • Yeni Kullanıcı Kazanımına Olan Etkisi Nedir ? : Özellikle tanıtım / pazarlama aşamasında olabildiğince etkili bir şekilde potansiyel oyuncularınıza ulaşmaya çalışırsınız. Mecra sahipleri (biz bu şirketlere ‘ad partner’ diyoruz) üzerinden yapacağınız tanıtımlarda oyun boyutunun 100 MB’yi geçmesi durumunda hedef kitle olarak sadece Wi-Fi kullanan potansiyel oyuncuları hedefleyebilirsiniz. Çünkü 3G/4G gibi mobil şebekeleri kullanan oyuncuları hedefleseniz ve bu kullanıcılar reklamınıza tıklasa bile oyununuzu indiremeyecektir. Mobil ortamda yeni kullanıcı kazanımı kampanyaları ‘açık arttırma’ metodu kullanılarak gerçekleştirilir. Yani belirli bir mecrada reklamını göstermek isteyen tüm oyun geliştiricileri o mecrada reklamlarının gözükmesi için belirli bir parayı teklif ederler. Hedeflediğiniz potansiyel oyuncu sayısının az olması durumunda daha rekabetçi davranarak daha fazla fiyat arttırımında bulunursunuz bu da maliyetlerinizin artmasına neden olur. Yani başka bir deyişle oyun boyutunun 100 MB’yi geçmesi durumunda o anda sadece Wi-Fi kullanan oyuncuları hedeflersiniz ve daha az sayıdaki potansiyel oyuncunun dikkatini daha fazla reklam parası harcayarak çekmeye çalışırsınız. Oysaki oyun boyutu 100 MB’nin altında olan oyun firmalarının hedefleyebilecekleri daha fazla oyuncu olduğu için aynı miktar parayı harcayarak reklamlarını daha fazla potansiyel oyunculara gösterebilirler. Benim gördüğüm sadece Wi-Fi kullanan oyuncuları hedefleyen reklamlarda yeni kullanıcı başına maliyet, Wi-Fi + Mobil Şebeke kullanan oyuncuları hedefleyen reklamlara göre %10-20 arası daha fazla olabiliyor.

Uygulamamı Değerlendir : İngilizce’de ‘Rate my App’ diye adlandırılan bu kurguda oyunculardan uygulamanız hakkında yorum yapmanız istenir. Son zamanlarda bazı oyunlarda iOS ve Android’de oyun geliştiricilerin izlediği ilginç bir taktik var. Bu taktiğe göre oyun içinde oyunculara oyunu beğenip beğenmedikleri sorulur ve 5 üzerinden bir not seçmesi istenir.

Oyuncunun seçtiği not 4 veya 5 ise oyuncu direkt olarak App Store veya Google Play’e gönderilir ve burada tekrar not vermesi beklenir. Burada verilen not ‘resmi’ (official) not olarak kayıtlara geçer. Çünkü App Store ve Google Play sadece kendi marketleri üzerinden yapılan değerlendirmeleri baz alır.

Oyuncunun seçtiği not 4’ün altındaysa oyuncu App Store veya Google Play’e gönderilmeden oyuncunun oyun içinde çıkan ‘değerlendirme formunu’ doldurması istenir ve kullanıcıdan geri bildirim alınır. Bu şekilde oyun geliştiriciler App Store veya Google Play’deki olumsuz değerlendirmeleri en aza indirmeye çalışırlar.

  • Yeni Kullanıcı Kazanımına Olan Etkisi Nedir ? : Apple veya Google Top 10 sıralamalarını tam olarak hangi kriterlere dayandırdığını şu ana kadar belirtmedi ama görülen şu ki App Store veya Google Play’de 4 ve üzeri yıldız alan uygulamalar indirilme sayıları az olsa bile sıralamada çok hızlı bir şekilde yükselebiliyorlar. Sıralamalarda hızlı bir şekilde yükselebilmek kullanıcıların oyununuzu daha kolay bir şekilde keşfedebilmesi anlamına da geliyor. Böylece çok hızlı bir şekilde yeni kullanıcı sayınızı arttırabiliyorsunuz. Ayrıca yine potansiyel oyuncu gözünden duruma baktığımızda oyuncuların 4 ve üzeri yıldız alan uygulamaları indirme eğilimleri her zaman için daha fazla. Uzun lafın kısası oyuncularını yukarıda belirttiğim taktik ile akıllı bir şekilde not vermeye yönelten oyunlar daha hızlı bir şekilde yeni kullanıcı kazanabilirler. Bu taktiğin teknik olarak geliştirilmesi ise yaklaşık 1 günü geçmez.

Facebook SDK : Web’de Facebook üzerinden gönderilen ‘request, wall post’ gibi linklere tıkladığınızda direkt olarak oyuna erişebiliyorsunuz. Ne yazık ki mobilde böyle bir durum söz konusu değil. Mobil üzerinde Facebook’tan gelen linklere tıkladığınızda söz konusu oyunu daha önce indirmemişseniz Facebook sizi işletim sistemine göre App Store veya Google Play’e gönderecektir. Yani web’deki gibi direkt olarak oyunu oynamaya başlayamıyorsunuz. Durum böyle olunca da Facebook’un viral request, wall post gibi taktikleri çok da fazla işe yaramıyor. FB SDK’i entegre etmenizin başka bir sebebi var. FB SDK’i entegre eden oyunlar Facebook üzerinde yaptıkları pazarlama faaliyetlerinde ‘CPI’ modelini kullanabiliyorlar.

  • Yeni Kullanıcı Kazanımına Olan Etkisi Nedir ? : Facebook üzerinden Facebook Ads ile oyununuzu tanıtırken kullanabileceğiniz bir kaç farklı model var. Bu modeller;
    • CPC (Cost Per Click) : Facebook üzerindeki reklamlarınıza her tıklandığında Facebook’a para ödersiniz. Reklamınıza tıklayan oyuncuların oyununuzu indirmeme olasılığını göz ardı etmemelisiniz.
    • CPM (Cost per Mille) : Facebook üzerinde reklamlarınızın her 1000 kere gösterilmesi başına Facebook’a para ödersiniz. Bu modelde de oyuncuların oyununuzu indirmeme olasılığı var.
    • CPI (Cost Per Install) : En basit tanımıyla bu modelde oyununuz Facebook reklamları üzerinden indirildiği zaman Facebook’a para ödersiniz. Bu model diğer modellere göre biraz daha az riskli bir model olarak gözükebilir. Çünkü günün sonunda Facebook’a para ödüyorsunuz ama en azından oyununuzu indirmiş birileri oluyor. Buradaki önemli nokta bu modeli kullanabilmeniz için Facebook SDK’i oyununuza entegre etmiş olmanız gerekiyor. Facebook SDK entegre edilmemiş oyunlar bu modelden faydalanamıyor. Facebook SDK’i entegre ediyor olmanız pazarlama bütçenizi daha verimli kullanmanıza yardımcı olacaktır.

Reklamdan Elde Edilen Yeni Kullanıcı Takibi : Daha önceki yazımda belirttiğim gibi günümüzde pazarlama bütçeleri oyun geliştirme bütçelerinin yaklaşık 2-4 katına ulaşabiliyor. Bu durumda harcanan pazarlama bütçelerinin ne kadar efektif bir şekilde harcandığını takip etmek kaçınılmaz. Web ortamında kullanıcıların hangi kaynaklardan oyununuza ulaştığını görmek mobile göre çok daha kolay. Facebook üzerinde bir web oyununuz varsa reklamların altına gömülen ‘referanslarla’ oyuncuların nereden geldiğini çok kolay bir şekilde görüntüleyebiliyorsunuz. Çünkü söz konusu reklam linklerine tıklandığında direkt olarak yine Facebook üzerindeki oyuna yönlendiriliyorsunuz. Fakat mobilde Facebook reklamlarına tıkladığınızda cihazınızın işletim sistemine göre App Store veya Google Play’e yönlendirilerek oyunu indirmeniz gerekir. Tam da bu noktada oyuncuların nereden geldiğini görmek zorlaşıyor çünkü araya App Store ve Google Play gibi Facebook’tan bağımsız platformlar giriyor. Bu durumda daha gelişmiş teknikler kullanarak (MAT ve Kochava) oyuncuların nereden geldiğini görmek durumunda kalıyorsunuz. Pazarlama kanallarından yeni bir oyuncu elde ettiğinizde kampanya bazında 2 tane temel metriğe bakmalısınız;

  1. Gelir : Her bir pazarlama kampanyasından gelen oyuncuların oyununuza ne kadar para harcadığını görebiliyor olmanız gerek. Daha önceki yazımda belirttiğim 3dROAS’i ancak bu şekilde hesaplayabilirsiniz. Bu metriğe bakarak pazarlama kampanyanız için ne kadar para harcadığınızla, pazarlama kampanyasından gelen oyuncuların sizin için ne kadarlık bir gelir yarattığını karşılaştırabilirsiniz. Böylece pazarlama kampanyanızın ne kadar efektif işlediğini görebilir, kampanyaya devam etme veya kampanyayı durdurma kararını daha bilimsel bir şekilde verebilirsiniz.
  2. Retention : Her bir pazarlama kampanyasından gelen oyuncuların oyununuza ne kadar bağlı olduğunu gözlemleyebiliyor olmalısınız. Her ne kadar ‘gelir’ çok daha önemli bir metrik olsa da bazı kanallardan para harcamayan ama retention’ı çok yüksek oyuncular elde ediyor olabilirsiniz. Her ne kadar oyununuza para harcayan oyuncular birincil hedefiniz olsa da oyununuzda para harcamayan ama oyununuza çok bağlı oyunculara da ihtiyaç duyarsınız. Bu tip oyuncular oyununuzda rekabet ortamı yaratacağı için para harcamayan oyuncular kadar değerlidir.
  • Yeni Kullanıcı Kazanımına Olan Etkisi Nedir ? Her bir pazarlama kampanyasından gelen oyuncuların ‘gelir’ ve ‘retention’ metriklerini gözlemleyebildiğiniz zaman oyuncularınızın LTV‘sini (Life Time Value) de hesaplayabilirsiniz. Bu metrik, pazarlama kampanyalarınızın başarısı ile ilgili en net bilgiyi verecektir. Bu sayede performansı düşük pazarlama kanallarına harcanan bütçeyi, performansı yüksek pazarlama kanallarına aktararak elinizdeki bütçeyi en efektif bir biçimde kullanmış olursunuz.

Bu yazımda ‘yeni oyuncu kazanımı’ ile ilgili olmazsa olmaz mobil oyun özelliklerinden bahsetmeye çalıştım. Bu liste tabii ki daha da uzatılabilir ama olabildiğince en gerekli olan özellikleri anlatmaya çalıştım.

GELECEK YAZI;

Mobil oyunlarda daha iyi bir retention’a sahip olmanız için olmazsa olmaz özellikler…

Mobil Oyunlarda Olmazsa Olmaz Özellikler – Yeni Kullanıcı Kazanımı

Mobil Oyunlarda Olmazsa Olmaz Özellikler – Yeni Kullanıcı Kazanımı” üzerine bir yorum

Yorum verin

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s